fredag, september 03, 2010

Schmut, en bloggmobbare i billigt smink

Några få människor vet att jag har ett sidoprojekt i form av en så kallad sminkblogg. För att klara av en vardag utan smärtstillande och tristess, startade jag en blogg som var så långt ifrån vad alla förknippar med mig att det nog fick en och annan kanariefågel att trilla pinn.

Den må handla om ett annat ämne men det är fortfarande jag bakom tangentbordet. Som Lisa aka Schmut kan jag inte låta bli att ifrågasätta produkter, reklam, vanor och beteende. Ett jag ifrågasatte på senare tid var att samtidigt som alla kritiserade Veckorevyns behandling av bloggerskor där man delade upp dem i A-, B- och C-lag utan att ge någon förklaring, verkade många godkänna DaisyBeautys liknande beteende. Godtycklig indelning utan förklaring i båda fallen.
Här hörde sig det om något mer betydelsefullt än bara en fest och en goodiebag, utan även en resa till Riga. Dyrt, beskattningsbart och en ytterst värdefull chans för en tjej som i princip betalar för att få blogga.

Ni vet alla hur många skönhetsbloggar det finns. Det är en tuff kamp att ta sig fram, upp och in på de listor som ger recensions-ex och inbjudningar till press-events. Som tur är råder det än så länge ganska bra stämning tjejerna emellanåt, men eftersom det handlar om fame and fortune ska man aldrig förutsätta något.

Mitt ifrågasättande blev rörde tydligen till det i skönhetsvärlden för tydligen ska man vara tyst, söt och le som en docka. Sorry, jag gör inte det. Med eller utan läppstift.
Min respons på Kickis inlägg där jag är en hater (ifall hon raderar/inte tillåter publicering.). Efter hennes beteende har jag ingen tilltro till hennes journalistiska etik.

"Jag skulle kunna skriva en lång harang här om hur du kallar dig mentor för unga tjejer inom media. Hur du svänger dig hit och dit med att du minsann är journalist medans andra bloggare, de är minsann bara bloggare som inte vet något. Vet du vad, jag tror minsann jag skriver den!

Det irriterar mig är att du kallar mig en hater för att jag ifrågasätter hur du behandlar de svenska skönhetsbloggare som du säger dig bry så mycket om?
Du vet liksom jag att det hade varit förbannat lätt att bara skicka ett email till skönhetsbloggarna i ditt nätverk. Berätta vad som gäller och att "vi är en tight grupp, men jag måste sålla och nästa gång minsann!", Istället får folk höra ryktesvägen att alla stora bloggare ska iväg på en resa och hejsan hoppsan, de var varken inbjudna eller visste om vad de skulle missa. Du vet hur mycket pr resan kommer att ge och det är inte bara ett litet event utan ett beskattningsbart PR-jippo sin kan ge de här bloggarna en rejäl skjuts framåt. Du sitter på ett kontaktnät som de flesta saknar.

Om du inte förstår att det känns, oavsett vad de välartade och ytterst snälla tjejerna säger, så tycker jag att du ska kolla i dina böcker om bra journalistik. Om jag minns rätt finns där nog ett kapitel eller två om nätverkande och dessutom hur man håller bra kontakt med sin läsarkrets.
Att du först hänger ut en tjej som skrev en ironisk kommentar på en blogg för att sedan backa när hon säger vad du vill, det är illa. Att du sedan refererar till mig som hater (och tydligen även bloggmobbare) det är mest pinsamt iochmed att det är du som gör ett sådant här inlägg. Är det inte du som är the mighty journalist med kontakter? Vad ger det dig att stampa på pöbeln?

Har du en dålig dag så ta ut det på Farmville som resten av befolkningen."


Edit: Kvinnan ifråga är nu inne på sin tredje post om vilken hemsk människa jag är som....kritiserar henne? Jag gissar det är där skon klämmer. Hon får lov att slänga med stora släggan hit och dit för hon är minsann journalist. Själv ska jag väl buga och ta emot med en förhoppning om att fina damen kastar åt mig en smula. För det är ju allt pöbeln vill, få frottera sig med finfina folket.

Sorry, ain't my thing. Du får gärna tro att jag är avundsjuk och bitter. Om det gör din vardag lättare, så visst. Jag gissar du behöver det.

Edit #2: Tydligen var det inte tre inlägg utan 5 hon tillägnat mig. Trevligt. Skoj att hon har något att göra och hetsa upp sig över. Synd att hon inte har roligare saker i sin vardag att bli upphetsad över.

8 kommentarer:

Kicki sa...

Jag tillåter absolut negativ kritik, förslagsvis sakligt. Men som jag sa i inlägget du kommenterade så tycker jag det är olämpligt att föra diskussionern i kommentarsfält eller per mail. Inte för att diskussioner inte håller i offentligheten, utan för att saker och ting brukar få felaktiga proportioner bakom varsitt tangentbord. Därför har jag mailat dig mitt telefonnummer och hoppas att du ringer.

schmut sa...

->Kicki:
Du missar poängen helt. Jag undrar varför man inte kan ta diskussionen öppet och kanske låta de olika bloggerskorna, för det är ju ett antal tämligen stora skönhetsbloggar som föll bort, veta hur processen gick till. Vad skulle de kunna göra med sina bloggar för att kvala in nästa år?

Du kan inte ha missat vad det pratats om på twitter eller i bloggdiskussioner?

Jag är inte inte personligt intresserad av din site eller ditt event. Jag lämnade en kommentar på en blogg jag gillar, LGB, och du blåste det helt ur proportion. Därav svaret.

Anonym sa...

Att bli bjuden på en resa (event/fest/visning) är ingen rättighet.
Vem vill någonsin arrangera en resa för skönhetsbloggare när det blir sådant tjafs om att man inte kan bjuda alla eller på vilka grunder man valt? Tycker att du, Schmut, förstör för andra genom din missunnsamma trista attityd.

schmut sa...

->Anonym: Först, läs gärna hela diskussionen och tänk efter.
Detta handlar dessutom inte om en liten söt fest som en privatperson ordnat utan detta är en resa som kan bli en trevlig liten skattesmäll för tjejerna som åker. Har de tur så ger den tillräckligt med nätverkande och pr för att ge dem intäkter, men i värsta fall blir det bra något Skatteverket uppmärksammar.

Om ni fortsätter vara så blåögda och kalla mig missunnsam och en hater för att jag säger vad jag tycker (och vet) så spär ni ju bara på myten om er själva som ytliga bimbos.

Emmie sa...

Slicka uppåt och sparka neråt är ett motto många människor verkar leva efter. Så också Kicki. Journalistisk etik och moral... fnys. Nej, nu har Kicki startat bloggkrig. Åh vilken förebild.

Tristessa sa...

Jag hänger inte alls med i sminkbloggasvärlden men det är så förbannat skönt att det finns människor sm inte håller käften oavsett vad det handlar om! :-)

M sa...

Jag förstår inte riktigt vad problemet var här? Bloggresan till Riga är väl anordnad av någon som inte behöver rada upp anledningar eller kriterier för "hur man ska komma med på inbjudningslistan"? Som med så många andra sådana här evenemang så väljer väl företaget eller personen efter vad budgeten tillåter att välja ut de som ska bjudas in efter olika kriterier. Det här var ett evenemang där man kommit fram till att 12 blir inbjudna, man föredrar en viss mix (vilket man väl har rätten till) och man skriver inte en lång redogörelse för hur man gått tillväga för att sy ihop resan och dess resenärer. Vad är problemet? Kritik är väl okej, och hon svarar ju oerhört sakligt och tydligt på hur hon gått tillväga och varför, hon behöver ju inte ens göra det om hon inte vill. Jag är nog lite kort, för jag fattar inte varför resan ifrågasatts (anses behöva ifrågasättas på något vis) från början...
Ps. Jag gillar din lugg på många av bilderna, du passar jättebra i den. Ds.

Anonym sa...

Skit i Kicki. Hon är en gammal, ful skata som även jag har varit involverad med. Mer egotrippad person får man leta efter.