torsdag, november 04, 2010

Dålig ekonomi ger mindre stimulans?


Psykologen Gunvor Andersson uttalar sig i dagens City angående hur fattigdom påverkar barn- och ungdomar:
"Fattigdom har större påverkan på barn i åldern 0-5. De hamnar lätt efter eftersom de inte får tillräcklig stimulans i sin utveckling"
Har nog läst detta en gång för mycket för jag får verkligen inte rätt på det: menar hon att konsumtion utvecklar barn i förskoleåldern? Utvecklas de genom nya saker?

Jag kan förstå att fattigdom tär mycket på tonåringar för det blir svårt att frigöra sig utan ekonomiska medel att kunna umgås med sina vänner, men en 4-åring?
Published with Blogger-droid v1.5.9

4 kommentarer:

Bertil sa...

Ja, det är inte helt lätt att förstå vad psykologen menar. Kanske kan det ha med att fattiga föräldrar är mer deprimerade än rika? Lite långsökt det också men den enda förklaringen vad jag kan se.

schmut sa...

Ja, fattigdom ger ju ett psykiskt eko men hur det skulle påverka språkutvecklingen förstår jag inte? Tror de att en dålig ekonomisk sits gör att man inte intresserar sig för sitt barn, inte läser för sitt barn och gör allt för att barnet ska frodas?

Enda jag kan tänka mig är just att ekonomin ger en tyngre stämning hemma samt att man kanske inte har råd att köpa alla pc-spel/böcker/pyssel-serier riktade till barn i förskoleåldern som är menade som hjälpmedel för att lära sig läsa och räkna snabbare.

Tristessa sa...

Det känns lite som att det kan verka som fattig jämställs med dummare. Fast vad jag mins så handlar det (i vad jag läst om likande) om att fattig oftast är tyngre liv, mindre tid/energi för det går mer åt till att fixa vardagen som fattiga.

Katta Kvack sa...

Alltså, det var det mesta puckade jag läst på länge faktiskt. Jag tror att hon, precis som Tristessa, försöker hävda att folk med mindre pengar är lite mindre smarta än folk med mycket pengar. Blah, liksom.