söndag, maj 22, 2011

Ännu fler böcker

Eller iallafall en bok till.
Jag har inte läst Joyce Carol Oates på engelska på flera månader nu. Insåg att jag läst det som var lättillgängligt (läs adlibris, lokala pocketshopen och bibblan) och dessutom var det flertalet pluggböcker som väntade. Nu när terminen snart är slut bestämde jag mig för att belöna mig med lite JCO-läsning. Egentligen var det tänkt det skulle vänta till tentan var inlämnad men jag kunde inte hålla mig.
Dear husband, en samling noveller, vilket är ett format jag annars har svårt för när det gäller JCO: hennes karaktärer är ofta så udda och intressanta att jag inte vill glömma dem efter några sidor bara för att börja om med nya. Det blir lite som läsningens svar på one night stands - så casual att du känner dig urlakad till slut.

Men med denna samlingen blev det fullträff: karaktärerna klarade att bli lämnade och varken de eller jag fick problem med att bara lämna intimiteten så där. Som vanligt är det inga hjältar och helylleindivider utan ängsliga, bittra och själviska Svenssons som kommer fram. Vi får se vad ingen vill berätta om, de mörka hemligheterna och tankegångarna vi trots allt så väl känner igen. Plus, språket. Även om jag inte vetat att det var en JCObok hade jag känt igen det. Det vill säga, om du inte testat JCO på engelska, just do it! You might even like it.
Published with Blogger-droid v1.6.7

1 kommentar:

Fifi sa...

Jag har faktsikt aldrig läst JCO, dåligt!

Haha, det roliga är att jag och min man förmodligen såg förvånade ut precis när vi hade gift oss eftersom det gick så fort att vi inte riktigt hängde med! Och Elly brukar forma munnen till ett litet O, precis som figuren :)