fredag, juni 29, 2012

Fyllesömn

Ändå sedan jag läste första delen i Murakamis 1Q84 så har jag haft en återkommande dröm. Eller kanske snarare, jag minns att jag har drömmen. Den skulle ju ha kunnat repeterats förut utan att jag minns, men jag tror det är tveksamt. Jag skyller istället allt på Murakamis influens över min veka världsuppfattning.

Drömmarnas huvudtema är att i mina fd hem bor mina bortgångna husdjur och familjemedlemmar kvar. Genom att besöka dessa lägenheter så kan jag hälsa på de som dött men får ofta arbeta hårt för att hålla samtidens hyresgäster och deras krav stången, vilka av någon anledning finns parallellt.
I några drömmar har jag tex haft 2 Lusekatter (katten som dog för 2 år sedan) i de lägenheter han bott men pga de fortsatt leva utan mig har de utvecklat nya särdrag och egenheter. I drömmen funderar jag ofta över att "importera" katterna till mitt verkliga liv men fastnar i djupa tankar om vad som hänt i verkliga livet automatiskt kommer att hända dem om de flyttas över.

Virrigt, eller hur?
Kan ni nu förstå varför jag dricker ytterst sällan? Med drömmar som dessa behövs ingen sprit...
Däremot läser jag fortfarande Murakami. Idag har det lånats After dark på biblioteket. Undrar vad den kommer tillföra mitt undermedvetna?

2 kommentarer:

Anja Wettergren (Wren E. Gade) sa...

Har bara läst Kafka on the Beach men älskade den! Måste komma igång och läsa hans andra bäcker också.

In the meantime:
http://www.nytimes.com/interactive/2012/06/01/books/review/03snider.html

Anja Wettergren (Wren E. Gade) sa...

alltså Kafka on the SHORE!