torsdag, juli 05, 2012

Hej, jag är ett Crayola-face

Hej, jag heter Lisa och jag är en smink-nörd. Visa mig ett nagellack och jag kan pinpointa vilken nyans det är. Visa mig en förpackning och jag kan berätta för dig vilket märke det är.
Detta är inte en nyhet då jag under min sjukskrivning underhöll mig genom att skriva en sminkblogg, Rugby beauty. Namnet var och är givet, jag är mer tackling och lera bakom öronen än skönhetsdrottning.

Trots smeknamnet så signande jag för en tid sedan upp på något som heter Glossybox. Glossy glossy är vad den enerverande kvinnan i L'oreal-reklamen flamsar fram men även vad Glossybox kör med, "Stay glossy" till sin "glossies".
Jag är inte glossy, föredrar matt yta framför högblank och läppglans är inte riktigt min kopp te, men jag gillar idéen bakom Glossybox: för en liten summa per månad får du en låda med produktprover med vad som anses aktuellt eller återlanseras på marknaden. Tanken är att det ska vara lyxigt, trendigt och att den fina asken ska få dig att känna dig utvald. Du må inte vara en sminkbloggare eller B-kändis men det kommer minsann en personlig låda till dig!

Vill du känna dig än mer speciell så kan du recensera produkterna, dvs delta i en marknadsundersökning, och på så vis arbeta dig mot en gratis Glossybox. Häri ligger idéen bakom Glossybox och så många andra liknande tjänster som florerar i Usa, Kanada, Tyskland, Australien och Storbritannien; det är ingen tjänst till en älskad kund som bör skämmas bort (Glossy glossy) utan ett utbyte av tjänster mellan 3 parter. Detta visade sig som mest tydligt när Glossbox råkade skicka ut defekta parfymer från det eminenta företaget Love & Toast. Glossybox variant var gul, doftade helt annorlunda och var alldeles för flyktig för att kallas något annat mer än vatten. Företagets egna variant, sedd till vänster nedan, var perfekt.


6 boxar har jag hunnit betala mig igenom och jag har kanske inte hittat lika många nya fantastiska märken och produkter som jag hoppats, men boxen fyller ett syfte. Detta är inte så mycket att få mig att känna mig utvald, utan att ge mig ett ständigt flow av skönhetsprodukter jag annars aldrig hört, läst eller sett då jag inte läser s.k damtidningar. Istället för att köpa några Elle, Vanity Fair och Damernas Värld för att kolla igenom artiklar och reklam, spenderar jag mina pengar på en skönhetsbox.

Trots att fynden varit få och inte av den karat jag må önska så om jag ska vara helt ärlig har jag inte funderat på att avsluta prenumerationen. Förrän nu. Kan inte bestämma mig om jag ska känna mig blåst på konfekten som får produkter som inte passar den profil Glossybox får mig att fylla i eller om jag ska känna mig blåst eftersom jag får utfyllnadsprodukter som redan finns på marknaden samt ofta kommit i en Glossybox förgående månad?
Ett exempel på en skönhetsprodukt upp åt väggarna för denna damen var ögonbryn/ögonfrans-färg i brunt. Iochmed att jag har uppgett svart som hårfärg skulle jag behöva bleka mina bryn och fransar för att använda rekommenderad produkt vilken är speciellt utvald för mig.
När kunder får för sig att klaga på att de exempelvis får produkter för mogen hy när de är 18 år kommer ofta svaret "Det är det som är meningen bakom Glossybox, att upptäcka något nytt!".
Se där, Glossybox får tonåringar att bli gamla och svarthåriga gamla tanter blir blekta blondiner i gymnasieklass! Vilket jobb! Vilken utmaning de måste ha!
Skämt åsido, det är varför jag känner mig tveksam till att prenumerera eller ens rekommendera tjänsten.

Är att bli blåst det nya svarta? Det kan mycket väl vara så för runt Glossybox svärmar en stor klunga prenumeranter som hävdar att allt nytt är roligt, man ska inte klaga och det är ju så lite pengar man betalar för en fin överraskning varje månad.
Kan inte låta bli att undra om samma människor skulle tycka det var en lika trevlig överraskning att få päronsaft istället för skumpa på krogen? Man måste ju vara öppen och testa något nytt? Eller?

Man bör inte förminska sin makt som kund. Du måste inte nicka och följa strömmen, utan du kan stå upp för dig själv och få saker att förändras.

3 kommentarer:

Lenore sa...

Mycket bra skrivet!

Emmie sa...

Jag provade förstås att färga fransarna brunsvarta igår. För det första ser jag ingen skillnad, för det andra är jag rödögd idag (klantig). Man ska absolut inte påstå att skönhetsprofilen spelar någon roll, det är bara tur (eller inte) som avgör om man får en rolig produkt eller nåt som inte alls passar ens profil.

Ellet sa...

Jag var och är verkligen förtjust i Rugby Beauty och blev besviken när jag insåg att jag försent kommit till kalaset och att det redan var över. Letar alltid alternativa bloggar och det är fan svårt ändå :) Ville bara säga det! Så du vet liksom :D