måndag, januari 28, 2013

Reklam(era) mera?


Jag är inte så dum som jag må se ut - jag inser att reklam på nätet handlar om intäkter. Företag behöver inkomster medan andra företag behöver synas. Att Aftonbladets hemsida är så nedlusad med reklam att sidan tar evigheter att ladda, visst, en tidning på nätet kan inte leva på kärlek allena.
Det kan inte heller en bloggare. Jag förstår det också. Skillnaden är dock att de flesta bloggare vi har i Sverige lever inte endast på sin blogg utan det är en bisyssla eller en hobby. För att få intäkter via exempelvis reklam måste man ha en välbesökt blogg som kontinuerligt levererar något läsvärt. Dock kan jag undra hur läsvärd en blogg blir när 50% av layouten består av reklam?
Varför accepterar vi lättare en blogg som kryllar av reklam än en tidning eller exempelvis en community? Folk spyr galla över att Facebook har annonser som stör deras fina flöde, men att varannan blogg har reklam för soffor, bantningspiller och iq-test är inget man ens funderar kring?

Detta är ingen attack på Underbara Clara utan det var bara den blogg som tidigare idag fick mig att fundera vart bloggandet egentligen är på väg när det är så inkomstdrivet? Det finns ju ytterst få banners och reklamloggor som är särskilt snygga men ändå strösslar de mest trendkänsliga bloggare om livsstil och feelgood med reklam som är minst lika illa som animerande eldklot á la internutz -97.

Inga kommentarer: