fredag, januari 04, 2013

Som en liten snigel; seg men mjuk och hård samtidigt

Förra året började sisådär, sedan gick det bättre men vipps, så var det platt fall. Jag fick infektion på infektion, kunde inte springa, fick ångest över att vara sjuk och var så naiv att jag trodde jag skulle hinna i fatt allt utan att sjukanmäla mig till CSN. Ni kan ju gissa hur det gick? Missade poäng, försenad kandidatexamen och hoppsan, kan glömma att traska direkt in på Mastersutbildningen här i Lund.
Det är lätt att vara efterklok sägs det men jag håller inte med. Det är inte alls lätt, jag får bara mer ångest.

Tanken är dock att detta året ska jag inte pressa mig så förbannat hårt och njuta lite mer av livet. Våga testa nya saker och inte hoppa på någon livskris i form av ökad konsumtion. Det kan tänkas att detta beror en hel del på att jag inte kommer få CSN pga missade poäng men jag försöker låtsas som om det är helt självvalt.

Testa något nytt billigt brukar betyda galna get well-produkter från Tyskland som man prenumererar på genom ett underföretag lokaliserat i Ukraina, men jag tänkte gå ett steg längre och testa vinnarskallen i från Stockholm; Sofy. Hon kör en Plankanutmaning som jag tänkte haka på. För att vara en som springer tämligen ofta så har jag ingen corestyrka vilket delvis kan skyllas på diverse ryggoperationer och diskar som krackelerat, så just därför tänkte jag testa. Plankan är inget vanligtvis gör för det är ett läge min rygg har svårt att hantera; kommer jag upp så kommer jag inte ned. Likadant gäller att ligga på rygg även om det är ett steg värre, så positivt sett kan man ju säga att jag kommer nog aldrig mer kunna göra en situp.

Tillbaka till utmaningen:
Jag är visserligen en dag sen men hakar på och gör en innan läggdags. Om hennes tes att svagast vinner visar sig vara rätt, så har ni vinnaren här!

EDIT; första plankan ever i mitt liv 58 sekunder. Stark och fit som en gurka är jag..

5 kommentarer:

Emmisen sa...

uj det låter skitjobbigt med din rygg... jag har också haft lite problem, med betoning på lite i jämförelse, och det hjälpte att ta en tur till naprapat och sjukgymnast och få rehabövningar. vad säger naprapat eller sjukgymnast eller kiropraktor om plankan för din rygg? jag tycker det verkar farligt om du har haft såna problem som du beskriver, och du behöver kanske stärka upp nåt litet inre innan? eller parallellt. eller så är det kanske just plankan din rygg trängtar :)

Suzan sa...

Jag är också på utmaningen! :)

mohammedi sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
schmut sa...

@Emmisen: Jag svarade dig via min mobil igår men tydligen tyckte in Blogger att det var en idé, så jag startar om.
Core är inre styrka, dvs den inre korsetten av muskler. Den är vanligtvis svår för mig att träna iochmed att jag inte kan göra flertalet övningar.

Sjukgymnasten vid kliniken som gjorde operationen sa att det var upp till mig hur jag tränade, bara jag väntade 6 månader och lyssnade på kroppen. Sjukgymnasten här nere däremot tyckte att basal kroppskännedom och bassängträning var en bättre idé. Dock är det inget för mig, jag gillar när det tar emot, svetten rinner och man känner att man arbetar.

Egentligen borde jag ja stelopererat ryggen (också) men jag har skjutit det på framtiden. Den operationen minskar inte smärtan i sig men kan komma att göra det än svårare att motionera.

Att röra sig nu är inte farligt i sig utan det handlar mer om smärtan och att risken finns att kotorna inte klarar trycket utan fungerande disk. Händer det, så blir det en steloperation trots allt.

Emmisen sa...

alltså jag har blivit lite besatt av ryggar och funderar ibland på om jag inte borde ha blivit typ sjukgymnast, och jag går helt igång på det här!! ska försöka inte skriva en roman om saker jag inte vet ett skit om. i alla fall. fetrelaterar till att det ska ta emot och svettas! jag körde sån träning fast min rygg blev bara ledsnare och ledsnare, tydligen orkade inte ryggradsmusklerna med mina allt fetare coremuskler. så jag fick sladdrigare hållning (och fick ondare, bla ryggskott) ju mer jag tränade, fast det borde bli tvärtom! då tränade jag mesiga tråkövningar som jag fick som rehab, och det var drygt men hjälpte massor! och det bästa är att det känns som att all annan träning tar mycket mer nu. det kanske kan vara nåt för dig? nåt slags mellanting mellan sjukgymnasternas idéer, att komplettera mostånd&svett med bassäng och "kroppskännedom" ett tag för att genom det få corestyrka utan situps. så kotorna får lite mer stöd när disk saknas kanske? jag tror inte man behöver kunna göra alla coreövningar som finns, din planketid är väl bevis nog för det... så sjukt impad över att du kör även om det gör ont och allting, jag tror många (=jag) skulle bli rädda för den där hotande steloperationen och bara typ hasa fram i skräck.

men jag känner igen annat i din text också, "trodde att jag skulle hinna ifatt utan att sjukanmäla mig" till exempel, jag har gjort nästan exakt samma sak när jag pluggade. och jag försökte göra likadant med min träning. och precis som du försöker jag jobba med njuta-tekniken nu, inte pressa mer. ett oombett råd från mig, som ett tag kämpade mig igenom tårar på pass som bara gjorde ryggproblemen värre, är att se upp med den instinkten att kämpa. bita ihop och kämpa är inte alltid bra för oss när vi tränar, även om det finns många som romantiserar just det.

men i det stora hela, heja heja!!