söndag, januari 27, 2013

Terapi-Munny

I ett (tidigare nämnt) försök att hitta tillbaka till en funktionell vardag började jag för någon månad sedan måla med ett (för mig) nytt medium; alkoholbaserade markers. Den mest kända är Copics men jag använder mig av de något billigare Promarkers, Flexmarkers och Touchmarkers. Billigt är bra när man inte har några pengar.
Terapin fungerade men det blev snabbt alldeles för mycket papper i Färdigt-lådan. Frågorna började hopas kring eventuell försäljning, beställningar och vad jag egentligen vill med det hela. Om jag tar betalt för det hela, hur mycket ska jag ta, bör jag starta firma och var går gränsen mellan hålla fast vid sin egen stil och att göra kunden till lags? Man är ju knappast Tara McPherson utan det blir lätt en buyer's market....och det är inte riktigt vad jag vill.
Jag vill ju bara måla!

Som en skenmanöver tänkte jag därför göra en Munny vilket är en akryldocka från Kid Robot som man gör om enligt i egen stil. Den går att måla, bränna, skära, skulptera etc men är inget man färdigställer på 5 minuter utan mycket av arbetet ligger i planering.

Det bästa är followingen som dessa DIYdockor har och hur många människor som lägger ner galet mycket tid på att göra ett eget konstverk med detta material.
Dessutom är det en bra figur som speglar vår samtid. Gårdagens Munnyprojekt är inte alltid så lätta att förstå utan blir mest dekorativa  men dagens Munnyprojekt känns så mitt i prick!

Inga kommentarer: