måndag, februari 18, 2013

Åka buss? Bara om du planerat i förväg hörrö!

I lördag postade jag några sura tweets om Skånetrafikens ologiska biljettsystem:
Jag och hängig Iggy skulle ner på stan. Jojokortet visade sig ha för lite på sig. Att ladda det online måste man göra 24 timmar innan avfärd, ingen butik i närheten tillåter laddning och bussarna är som sagt kontantfria. För att ta mig och min dotter ner på stan hade jag behövt gå ner på stan för att ladda kortet, dvs ologiskt.

Det är en sak att utesluta kontanter för att värna om säkerheten på bussar och tåg, men en helt annan sak att inte ersätta det med något funktionellt. Skånetrafiken tycker dock att de löst det med något funktionellt då de verkar tro att alla pendlare bor i storstadsområden och planerar sitt liv långt i förväg alternativt uppskattar deras val av app för biljetthandling, WyWallet. Denna finfina ersättningsapp för smsköp har fått osannolika 1,4 poäng av 5 på såväl Appstore som androidernas motsvarighet.

Dock för att kunna ta oss någonstans i lördags var jag tvungen att ladda ner appen som inom 5 minuter lyckades krascha två gånger samt få mig rejält konfunderad. Idag läser jag att tydligen är jag inte den enda som tycker att Skånetrafiken tagit det sämsta alternativet som fanns.

Tur i oturen är att jag är (relativt) frisk, (relativt) ung samt hade tid på mig. Hur hade det fungerat om jag var en äldre person med dålig syn samt rullator? De har sällan smartphones och hemtjänsten får inte handha kontanter, så de hade inte kunnat ladda kortet såvida de inte registrerat det via internet och laddat 24 timmar i förväg. Men som sagt, nu hade jag tur och är inte Lisa 72 år strandad i förorten.


2 kommentarer:

Emmisen sa...

wywallet är så jävla stört. så konstig idé, med tanke på äldre etc som du skriver, men också eh turism? ok om man semestrar i innerstan och kan köpa nåt slags tredagarskort eller vad vet jag, men jag är sån som tar en buss ut i obygden och så hänger jag där ett slag. nnngghghgh ju! men då ska väl jag älska wywallet eftersom typ hela sveriges samlade kollektivtrafik verkar finnas där. vilket bara är otäckt.

Anonym sa...

http://blogg.idg.se/brahma/2013/02/12/spelet-bakom-wywallet/