torsdag, februari 14, 2013

Den lilla konstnären


Genom alla år har jag hamstrat på mig konstnärsmaterial. Köpt billigt, sparat, passat på vid utförsäljningar etc. Man skulle kunna tro att det skulle räcka mig en livstid men då hade jag inte räknat med den konsumtion ett barns kreativa produktion innebär. Alla halvlitersflaskor av akryl är borta. Oljepastellerna bröts, smältes, dog eller försvann. Torrpastellerna blev till damm alltmedan det användes till extraordinära drakar, Jedwardshyllningar eller närstudier av Harry Potters Hedvig.

Nu när det ska målas så är det inte ens lönt att försöka skilja på mitt och ditt. Barnmaterial och så kallat konstnärsmaterial, vad skiljer det åt för en 6-åring? Ljusäktet, UV-beständighet och inte minst prislapp är inte något som hon ens tänker på men orättvisan i att mamma skulle ha "egna" färger? Forgetaboutit.
Så medan mitt barn testar mina dyra vattenlösliga grafitstift med en wash av Neocolor på fina akvarellpapper så målar jag med hennes temperapuckar och Smurfblyerts på papper från skrivaren. That's how we roll.

Inga kommentarer: