lördag, februari 23, 2013

När världar möts

I områdets matbutik får man oftare än inte se ögonblicksbilder från en värld man inte trodde fanns. En värld man hoppades inte fanns. oftast rör det sig om föräldrar som struntar i sina barn eller par i relationer som är så osunda att McD framstår som hälsokuren.
Idag var det dock en något annorlunda bild:

Jag ska panta lite flaskor men när jag kommer dit står det redan en familj och pantar. Stor svart säck, sonen som är i mellanstadieålder pantar medan mamman står bredvid. Det tar ett tag så jag går ut och väntar. In stolpar en stolt kvinna som verkar anse att hennes tid är viktigare och ja, varför inte så att allt som har med henne att göra är viktigare. Näsan högt och dyra halsduken propert knuten under välsminkad haka. Naturligtvis försöker hon avbryta familjen som pantar - kan inte de ta en paus så att hon kan panta sina Ramlösa- och Merflaskor hon har i handen? Sonen tittar på sin mamma som inte pratar svenska och förklarar sedan att Nej, de måste panta nu och om man verkligen har bråttom finns det fler affärer i ormrådet.
Kvinnan ger sig inte utan försöker avbryta igen genom att ta sig ton mot barnet. Barnet bara skakar på huvudet och fortsätter medan hans mamma blir allt mer stressad.

Då vänder kvinnan sig mot mig, stirrar surt, fnyser och muttrar något om otacksamhet, vad har de här att göra etc och stolpar ut genom dörren igen.
Familjen vänder sig mot mig och mamman tilltalar mig på vad jag uppfattar som rumänska.  Jag säger att jag inte förstår, men att jag väntar tills de är färdiga. Det upprepas några gånger tills hon inser att vi inte pratar samma språk varav sonen förklarar vad hon sagt och jag säger att Nej, det är lugnt. Jag har inte bråttom utan de kan fortsätta.
Det tar fem minuter och sedan är de färdiga. Deras insamling och pantande av burkar vilket säkerligen tagit ett bra tag ger dem 119:- i kassan, vilket de tar i handen och går hem.

Detta är vad den fina kvinnan kallar otacksamhet? Att familjer utan pengar plockar upp vårt skräp och pantar det för att kunna leva ett drägligt liv? Undrar om inte fina kvinnan borde fundera kring vem det är som egentligen är otacksam? Vems tid som är dyrbar?


Inga kommentarer: