måndag, februari 11, 2013

Pengar för att få ta del av vad som händer

Jag inser att vad som skrivs om på twitter och bloggar är ytterst trendkänsligt. Vad som skrivs om styrs inte bara av trender utan även av vem som skriver. Kanske är det därför det hörs så lite om att allt fler tidningar vill ta/tar betalt för sina internetversioner? Eller så använder jag fel sökord?

Oavsett vilket är det en utveckling som båda irriterar och förvirrar mig. De senaste 15 åren har vi vant oss vid att all information finns att tillgå snabbt, enkelt och oftast smärtfritt på internet. De tjänster som funnits i betalversion har ofta inneburit något extra; du får tillgång till andra eller utvidgande funktioner.
Nu står vi istället inför att behöva betala för det mest primära - vad som händer omkring oss. Vill eller kan vi inte betala får vi antingen hoppas att vad vi söker tas upp via radio alternativt syns dagen efter i gratistidningarna.

För att kunna hålla dig ajour måste du antingen betala för prenumerationer eller förlita dig på de som gör och vad de säger om vad som hänt. Det senare kan lätt bli ett skräckscenario där nyheter filtreras genom de som har tillgång till dem. Den arbetslösa bloggaren, den utförsäkrade twittraren eller helt enkelt den utan medel som exempelvis barn och ungdomar, som vill hålla sig ajour, kommer få det svårare.
Det må låta som jag målar fan på väggen iförd min foliehatt, men tyvärr är effekterna av att stänga av nyhetsflödet inte så små som många verkar tro

Inga kommentarer: