måndag, maj 13, 2013

Internet glömmer aldrig - jo men visst!

Ni vet den där gamla klyschan om att internet glömmer aldrig? Kommer gärna när du postat fyllebilder, skrivit något kritiskt om ett ställe du kan tänka jobbas på eller ja, bara gjort en attans ful webbdesign med rullande eldklot och animerad text som glittrar?
Glöm det! Visa tuttarna, födelsemärket Gud glömde och varför inte posta bilder på Shaking Fredrik för jo, internet inte bara glömmer utan kastar ut gammalt tjofräs. Det vill säga, om du är en trist medelSvensson.

I går fick jag frågan om när jag började blogga på svenska. Jag minns det så väl som om det vore igår, fastän det var maj 2005 på webblogg. Innan dess gällde Livejournal på engelska. För att kolla om jag verkligen mindes rätt så började jag leta upp mina äldsta inlägg men det visade sig vara svårt då webblogg inte bara gått i graven utan var nu en domän som fanns att köpa.
Om vi sedan tänker på våra Skunk-, Lunar-, Friendster- etc identiteter så japp, de har också försvunnit då communities ibland går i graven. Andra communities såsom Livejournal purgar sina gamla konton och bloggarna blir gamla spöken. Olika imagehosts har trillat pinn och gratis webbsidorna såsom Angelfire och Gurl är sedan länge begravda.

Så när du kollar vad du gjorde online 2002, finns du då?




3 kommentarer:

Emmisen sa...

åh Gurl!! ja allt sparas verkligen inte... min första "hompe" låg på angelfire och den låg där ett bra tag faktiskt, utan att angelfire egentligen var igång. men nu är det borta. geocities... det finns ju en del sidor som cachar fan och hans moster från webben, säkert google eller nåt, där har jag hittat en del spännande/skrämmande saker ibland.

schmut sa...

->Emmisen: Oh, vad har du hittat? Inga av mina sidor verkar finnas arkiverade längre någonstans. Som om jag inte fanns officiellt innan blogspot. Ungefär som när Facebook listar att man föds och sedan skaffar man Facebook.

Emmisen sa...

ja på sätt och vis skulle jag vilja ha allt samlat, det ger lite cred också tycker jag när man har varit med länge liksom. å andra sidan tycker jag DÖLJ DÖLJ DÖLJ och är glad över att jag har så vanligt namn att inga arbetsgivare kan googla mig. inte för att jag slänger upp så mycket konstigt nu för tiden men historiens vingslag liksom. har de inte med att göra! omodern inställning förmodligen.

http://archive.org/web/web.php den länken har jag sett har använts, vet inte hur mycket de har cachat kanske bara amerikanskt, har du provat den?