onsdag, februari 05, 2014

"Ingen medicin, bara LCHF"

Vi är nu snart 2 månader inne i kaoset och har haft vårt tredje BUP-möte. Har försökt undvika den pågående ADHD-debatten där det spekuleras i att det är omognad, dålig uppfostran eller fel kost som orsakar det. I spåren av debatten följer 2:a hands historier om hur någon hörde att något barn blivit diagnosticerat på 5 minuter och sedan levde neddrogat i 3 år innan de insåg att det var ju bara för små skor som orsakade allt.

Visst, där drog jag till lite men tydligen är det inte mycket som upprör så många som att barn och ungdomar inte bara mår dåligt utan även måste ha behandling. Det hjälper inte med varm mjölk, hålla handen och fredagsmys i soffan för det är inte lätt oro utan det är ett riktigt problem.
De senaste månaderna och än mer nu detta året har jag fått det ifrågasatt så många gånger om vi gör sätt sak och med det följer flertalet tips om vad man borde ha gjort istället alternativt så slutar folk höra av sig. Jag har nog aldrig fått mitt föräldraskap ifrågasatt så ofta som när jag berättar för bekanta och vänner om vad som händer nu.

Det hela är riktigt förvånansvärt. Om mitt barn hade haltat illa eller brutit benet hade jag varit en riktigt usel förälder som inte tog henne till sjukhus.
När mitt barn mår så dåligt psykiskt att hon inte kan fungera eller njuta av sitt liv, så får jag onda blickar för att jag tar henne till sjukhus.

Där är vi tillbaka samma gamla ruta: Psykisk ohälsa är inget att skämmas över. Psykisk ohälsa smittar inte.
Nej, det är inte bekvämt, man måste tänka i nya banor och oftast tänka efter före när man interagerar med någon som inte mår bra, men det smittar inte. Det gör bara vardagen något annorlunda tills man hittat sin väg.

Just nu är vi inne på vägen där det ingår en autismutredning.

2 kommentarer:

Emmie sa...

Du blir inte frisk från cancer genom att käka morötter och du blir inte frisk från psykisk ohälsa genom att dricka varm mjölk. Har också svårt att tro att det hjälper att kramas mer/vara strängare/vara snällare/äta fler kakor. Bra att du tar ditt barn till BUP så att ni kan få en utredning och hjälp. LCHF är säkert finfint men kanske inte för just det här...

Emma sa...

huvva va mycket skit som sprids. jag har flera vänner som har fått diagnos som vuxna, en ENORM lättnad för dom! deras föräldrar har förmodligen i brist på utredning och kunskap försökt med alla idiotiska tips som folk så generöst delar med sig, och inte har det hjälpt. stå på er och all kärlek till er föräldrar som kämpar för barnens rätt till svar.